09 March 2009

My Homemade Serabai

bancuhan yg diperam & sedia utk dimasak

serabai yang dah siap dibakar

kuah serabai yg terlebih gula merah..nampak mcm sos coklat pulak..hihi

siap! jemput makan..hehehe..

Akhirnya! Tercapai jugak hasrat nak buat serabai sendiri..Mcm nak menangis pun ada..hahahaha. Setelah diteliti beberapa resepi yang ada dalam simpanan, dalam internet, dari kawan-kawan dan sepupu, kemudian saya olah mengikut suka hati sendiri..wakaka. Maka terhasillah serabai ku ini..wahhhh..syokkk sgt! Resepinya ada di bawah ini, selamat mencuba!!

SERABAI

Bahan-bahan :-
1 cwn tepung gandum
1 cwn tepung beras
1 sdb gula
1/2 sdt garam
1/2 sdt yis segera
1 cwn air
1/2 cwn santan pekat

Cara-cara :-
1. Satukan tepung gandum dan tepung beras kemudian masukkan garam, gula dan air. Gaul sehingga sebati kemudian masukkan yis kering. Gaul lagi kemudian perap selama beberapa jam.
2. Setelah adunan diperap, keluarkan dan tuang santan. Kacau-kacau sedikit dan adunan sedia untuk digunakan.
3. Panaskan acuan serabai, oles sedikit minyak masak dan tuang sesenduk adunan kemudian tutup dengan tudung periuk. Biar sehingga berongga dan serabai masak, boleh diangkat.
4. Serabai sedia untuk dihidangkan.



Nota :-
Masa pertama kali buat, saya campurkan kanji di mana tepung beras itu saya asingkan 2 sdb kemudian di masak bersama dgn 1/2 cwn air. Kacau hingga likat kemudian dicampur pula dgn adunan tepung dan diperap. [Saya rujuk resepi ninoZ]
Untuk kedua kali pula [pagi tadi] saya sengaja tak masukkan kanji untuk nk lihat kesan serabai. Tapi tiada apa-apa tanda. Serabai jadi mcm biasa saja. Pendapat saya, kanji mungkin melembutkan serabai. Ini kerana, serabai yang saya buat kelmarin petang, masih lagi lembut sampai ke malam.

1 comment:

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Ya Allah comelnya, mana beli acuannya. Kak baru aje buat tapi main pakai tangan, Terpeon. Kak nak tahu macam mana nak dapat acuan ni.