29 August 2008

Inti Nenas

Inti/Jem Nenas nie kita buat siap-siap sebab tengah rajin..huhuhu..Tapi tart nenasnya bila tahun nak buat tuuu taktau laa lagik...hehehe..Nak buatnya tu senang saja. Semua orang tahu kan. Tapi saya tak blend nenas tu, saya sagat. Lepas dah sagat terus masak sampai pekat. Agak dah pekat sket, baru masukkan gula dalam 1 - 1 1/2 cwn atau ikut manis masing-masing. Kendian lenyek sedikit buah betik masak [agak-agak dlm satu jorong] dan masak sekali dengan inti nenas. Jangan ler biar lama sangat atas dapo..kang nnt keras kejung plak inti tuu. Tujuan buah betik tuu utk nak bagi kaler cantik jadi tak perlulah nak letak coloring. Takde efek apa pun aihhhh..last sekali perah sketttt ja jus limau untuk elakkan dari berkulat. Senang ja..hehehe..

2 comments:

MamaFaMi said...

Hari tu mama dah beli nenas, konon nak buat inti tart. Sekali tu taufan malas melanda. Nenas tu landing dalam tong sampah je! Teruk kan mama ni!
Selamat menyambut Ramadhan al Mubaraq buat Kacip sekeluarga..

MYRA MANJALARA said...

psstt mama..bukan mama sorang jer..kdg2 saya pun mcm tuu jugak..ekeke..kira nie nenas kali ke berapa ntah baru nk jadi inti..iskkk..